מסלול מומלץ ברומא
ברוכים הבאים ליום השני שלנו בעיר שלא מפסיקה להפתיע. אחרי שהכרנו את הצד הקלאסי שלה, היום נצא למסלול שיראה לכם את רומא מזווית אחרת — שילוב נדיר של עוצמה היסטורית, שקט ירוק, סיפורים מהעבר היהודי, ופינות שמרגישות כמו תפאורה לסרט.
נתחיל במרחב ענק שפעם היה לב ההתרחשות, נמשיך לגבעה שקטה עם נוף מהפנט וריח הדרים, ונצלול אל תוך רובע שמחזיק סיפור יהודי מרתק. בהמשך נחווה את הצד הצבעוני והתוסס של העיר, עם שווקים, סמטאות ואווירה שכמעט בלתי אפשרי לתאר במילים. נסיים באחד המקומות הכי מרשימים ברומא – פשוט מבחוץ, עוצר נשימה מבפנים.
ברוכים הבאים ליום השני שלנו בעיר שלא מפסיקה להפתיע. אחרי שהכרנו את הצד הקלאסי שלה, היום נצא למסלול שיראה לכם את רומא מזווית אחרת — שילוב נדיר של עוצמה היסטורית, שקט ירוק, סיפורים מהעבר היהודי, ופינות שמרגישות כמו תפאורה לסרט.
נתחיל במרחב ענק שפעם היה לב ההתרחשות, נמשיך לגבעה שקטה עם נוף מהפנט וריח הדרים, ונצלול אל תוך רובע שמחזיק סיפור יהודי מרתק. בהמשך נחווה את הצד הצבעוני והתוסס של העיר, עם שווקים, סמטאות ואווירה שכמעט בלתי אפשרי לתאר במילים. נסיים באחד המקומות הכי מרשימים ברומא – פשוט מבחוץ, עוצר נשימה מבפנים.
Circus Maximus
דמיינו: אתם עומדים בלב ליבה של רומא העתיקה, מוקפים באלפי צופים נרגשים. שאגות הקהל מהדהדות בין יציעי האבן המרשימים, ואווירה של התרגשות ממלאת את האוויר. מולכם, מרכבות רתומות לסוסים דוהרות במלוא המהירות לאורך מסלול עפר, נאבקות על תואר המנצח. ברוכים הבאים לקירקוס מקסימוס, זירת הבידור המיתולוגית של האימפריה הרומית!

מרכבות וסוסים, תחרויות אתלטיות, מופעי ראווה גרנדיוזיים, ואפילו קרבות גלדיאטורים נועזים.
קירקוס מקסימוס, שמו המלא בלטינית: "Circus Maximus", מתרגם ל"הקרקס הגדול ביותר". ואכן, בשיאו, הוא הכיל למעלה מ-250,000 צופים, מה שהופך אותו לאחד האצטדיונים הגדולים בהיסטוריה. הוא נבנה במאה ה-6 לפנה"ס, אך במהלך השנים עבר הקירקוס שינויים רבים. במאה ה-4 לפנה"ס, עבר שיפוץ משמעותי תחת שלטונו של טיטוס ליוויוס. יציעים מעץ נבנו, וחיפוי טרוורטין נוסף למסלול. הקירקוס גדל והתרחב, ותחת שלטונו של יוליוס קיסר עבר שיפוץ נוסף, שבו הורחבו היציעים והוקמו שערים חדשים.אך רק במאה ה-1 לפנה"ס הוא הורחב ושופץ על ידי יוליוס קיסר, והפך לאחד מהמוקדים המרכזיים של החיים הציבוריים והתרבותיים ברומא.
הקירקוס מקסימוס הגיע לשיא תפארתו בתקופת האימפריה הרומית. בימיו הטובים, היה זה המקום המרכזי ברומא לבידור ולתחרויות ספורט. מרוץ מרכבות וסוסים, תחרויות אתלטיות, קרבות גלדיאטורים, מופעי ראווה גרנדיוזיים, ואפילו הוצאות להורג – כל אלה התקיימו בזירת הקירקוס, תוך שהם מושכים אליהם קהל עצום.
אך לאורך ההיסטוריה ידע הקירקוס גם ימים קשים. שרפות רבות פקדו אותו, ביניהן שרפה גדולה בשנת 31 לפנה"ס ששרפה כליל את רוב המבנה. הקירקוס שוקם שוב ושוב, אך לא תמיד הצליח לשחזר את תפארתו הקודמת.
עם התפוררות האימפריה הרומית, דעך גם הקירקוס מקסימוס. במאה ה-6 לספירה הוא ננטש סופית, ובמשך מאות שנים שימש כמחצבה לחומרי בניין. שרידי המבנה המפואר כוסו באדמה וצמחייה, והמקום הפך לשטח חקלאי.
רק במאה ה-19 החלו עבודות לחשיפת שרידי הקירקוס מקסימוס. חפירות ארכיאולוגיות נרחבות חשפו את מסלול המרוצים, היציעים, השערים, ועוד. כיום, הקירקוס הוא פארק יפהפה שבו ניתן לטייל ולדמיין את ימי הזוהר של רומא העתיקה.
כיום קירקוס מקסימוס משמש כפארק ציבורי ולעיתים יש במקום הופעות חיות. בשנת 2006 כשאיטליה הגיעו לגמר המונדיאל הייתה הקרנה משותפת במקום ולאחר ניצחונה של איטליה המוני תושבי רומא נהרו למקום לחגוג את זכייתה של איטליה במונדיאל. טיול בקירקוס מקסימוס הוא חוויה מרתקת לכל גיל. בין אם אתם חובבי היסטוריה, חובבי ארכיטקטורה, או סתם מחפשים הרפתקה מיוחדת, המקום הזה יספק לכם הצצה אל עולם מרתק ויעניק לכם זיכרונות בלתי נשכחים.
אל היעד הבא
אל היעד הבא
צאו מקירקוס מקסימוס לכיוון Piazzale Ugo La Malfa, שם תוכלו לראות את האנדרטה לזכרו של ג'וזפה מציני שהיה ממובילי התנועה לאיחוד איטליה. בצד ימין של האנדרטה יהיה לכם שביל, עלו בשביל זה והמשיכו ישר ברחוב Via di Santa Sabina עד שתראו מצד ימין שלכם את גן התפוזים.
Giardino degli Aranci
לצלילי ציוצי ציפורים וקולות מים זורמים, טמון לו בלב רומא הסואנת גן קסום. גן התפוזים, פנינה ירוקה ופורחת, מזמין את המבקרים בו לצעוד בשבילים מוצלים, להתבשם מניחוח פרי הדרים ולצלול אל תוך מסע בזמן אל עבר עשיר. בין עצי התפוז העתיקים, חומות אבן עתיקות מספרות סיפורים על ימים אחרים. פסלים מרהיבים ניצבים כשומרים נאמנים, עדים דוממים להיסטוריה מפוארת. ומהגבעה, נוף פנורמי עוצר נשימה נגלה לעין, ציור טבעי של העיר הנצחית.

האווירה הייחודית. שיטוט בגן התפוזים הוא טיול בין עבר, הווה ונוף עוצר נשימה. גן התפוזים פותח לכם צוהר אל עולם של יופי, היסטוריה וקסם.
גן התפוזים, השוכן על גבעת אוונטין ברומא, הוא פנינה ירוקה וקסומה. ההיסטוריה של גן התפוזים שזורה בהיסטוריה של רומא עצמה. עוד בתקופה האטרוסקית, במאה ה-8 לפנה"ס, התגוררו בגבעת אוונטין אנשים. בתקופה הרומית, הגבעה הפכה לאזור מגורים יוקרתי, ובין היתר התגוררו בה אישים ידועים כמו טיברטוס גרקכוס וקיקרו. שרידים ארכיאולוגיים רבים מתקופה זו ניתן למצוא בגן.
במאה ה-13, משפחת סאוולי, משפחה אצילה רומאית, רכשה את השטח ובנתה עליו מבצר. הגן שימש כגן פרטי של המשפחה, ובו גידלו ירקות, פירות ועצי תפוז. במאה ה-15 נבנתה בגן כנסיית סנטה סבינה, כנסייה מרשימה בסגנון גותי. במהלך המאה ה-19 עבר הגן שיפוץ מקיף, במהלכו נוספו לו שבילי הליכה, ערוגות פרחים ופסלים. הגן נפתח לציבור והפך לאחד המקומות האהובים על תיירים ומקומיים כאחד. במהלך המאה ה-20 עבר הגן שיפוצים נוספים, ובין היתר הוקם בו "חור המנעול", אטרקציה תיירותית פופולרית.
גן התפוזים תוכנן בהשראת סגנון הרנסנס, מה שניתן לראות בסידור הגיאומטרי של הגנים ובשילוב האדריכלות הקלאסית. תכנון זה משקף את התפיסה האידיאלית של האדם והטבע בתקופת הרנסנס, כאשר הגן מהווה מקום של הרמוניה ויופי. במהלך השנים, הגן עבר מספר שינויים ושיפוצים, אך תמיד שמר על עקרונות התכנון המקוריים שלו.
הנה כמה נקודות עניין מרכזיות בגן:
חור המנעול: דרך חור קטן בדלת של גן סמוך ניתן להציץ וליהנות מנוף מיוחד של כיפת פטרוס הקדוש ממוסגרת בתוך עצי הדפנה. בהצצה בחור המנעול, אתם רואים שלוש מדינות שונות, איטליה, מלטה שלה שייך המנזר וכמובן כיפת פטרוס השייכת לותיקן.
כנסיית סנטה סבינה: כנסייה מרשימה בסגנון גותי, ידועה בפסיפסים היפים שלה.
פסלים: בגן פזורים פסלים יפים, ביניהם פסל של סנט דומיניק.
נוף: מהגן נשקף נוף פנורמי מרהיב של העיר רומא, הכולל את נהר הטיבר, הקולוסיאום, כיפת פטרוס הקדוש ועוד. זהו אחד המקומות המומלצים לצילום של העיר רומא.
היום, גן התפוזים הוא מקום מושלם ליהנות בו מהיסטוריה, ארכיטקטורה, נופים עוצרי נשימה ואווירה רומנטית. בין אם אתם חובבי היסטוריה, טבע או צילום, גן התפוזים הוא מקום שלא כדאי לכם לפספס בביקורכם ברומא.
ראשון – שבת: 07:00-21:00
אל היעד הבא
אל היעד הבא
כשנסיים את הביקור בגבעת אוונטין נלך לכיוון הרובע היהודי. נלך צפונה על רחוב Via di Santa Sabina וכשנגיע לרחוב נפנה שמאלה עד שנגיע לסוף הרחוב ונפנה צפונה לרחוב Via di Santa Maria in Cosmedin.
בצומת עם רחוב Via della Greca נראה את כנסיית "סנטה מריה אין קוסמדין" שבתוכה נמצא פסל מפורסם שנקרא "פה האמת" או באיטלקית: "לה בוקה דלה וריטה" La Bocca della Verità. הפסל העגול ששוקל כ-1טון על פי המיתוס שימש כמעין פוליגרף של העת העתיקה, על פי המסורת מי שחשדו בו שמשקר היה עליו להכניס את היד שלו לפה של הפסל. אם היה דובר אמת היה מוציא את היד ללא פגע. אך מי ששיקר, הפסל היה נושך את ידו.
נמשיך צפונה ברחוב עד שנראה משמאלנו את תאטרון מרקלוס, שזוהי הנקודה הראשונה בסיור ברובע היהודי.
Roman Ghetto
נקרא גם הגטו או רובע סנטאנג'לו.
ברומא, עיר עתיקה וקוסמופוליטית, שוכן לו עולם נסתר: הרובע היהודי. סמטאות צרות וקסומות, ריחות משכרים של אוכל יהודי מסורתי, וקהילה יהודית ותיקה וחמה – כל אלה מחכים לכם בביקור ברובע המרתק הזה.

הפסיפס המרהיב של יהדות רומא.
הרובע היהודי ברומא הוא לא רק מקום, הוא חוויה. חוויה של טעמים, ריחות, קולות וצבעים. חוויה שתיקח אתכם למסע אל העבר, ותחזיר אתכם להווה עם זיכרונות בלתי נשכחים.
ההיסטוריה של הרובע היהודי ברומא מתחילה בעת העתיקה, כאשר יהודים החלו להתיישב בעיר עוד בתקופת הרפובליקה הרומית. עם השנים, הקהילה היהודית הרחיבה את פעילותה והפכה לחלק בלתי נפרד מהרקמה החברתית והכלכלית של רומא. אך, הפנייה הגדולה בהיסטוריה של הרובע היהודי הגיעה בשנת 1555, כאשר האפיפיור פאולוס הרביעי מחליט, כי לא יכול להיות שברומא שהיא עיר קתולית גרים תושבים שווי זכויות אשר היו שותפים לרצח של ישו. לכן, האפיפיור מורה כי על כל היהודים לגור בגטו וכי יש להם חצי שנה על מנת למכור את כל רכושם ועסקיהם ולעבור להתגורר בגטו.
הגטו היהודי ברומא היה אחד הראשונים מסוגו באירופה והפך לדוגמה לגטאות אחרים ברחבי היבשת. השטח שנבחר לגטו היה אזור שמראש היה ידוע כי קשה לגור בו ולקיים בו שגרת חיים נורמלית, האזור היה מוכה בקדחות ובהצפות של נהר הטיבר. תנאי החיים בתוך הגטו היו קשים ביותר – המקום היה צפוף, עם היגיינה לקויה ותנאים בריאותיים גרועים. בנוסף, היהודים נאלצו לעמוד במגבלות רבות, כולל הגבלות מקצועיות ופיננסיות ששמו אותם בחסרון כלכלי גדול.
למרות הקשיים, הקהילה היהודית ברומא לא הפסיקה לפרוח ולתרום לחיי העיר בתחומים שונים. היא הקימה בתי ספר, בתי חולים ומוסדות תרבות ודת, ששימשו לא רק את הקהילה היהודית אלא גם את תושבי רומא כולם. במהלך השנים, הגטו עבר תהליכים של שינוי והתחדשות, במיוחד לאחר איחוד איטליה במאה ה-19, כאשר החוקים האנטי-יהודיים בוטלו והגטו פורק בפועל. בתחילת המאה ה-20, הרובע היהודי עבר תהליכי שיקום ובנייה מחדש, ששינו את פניו של המקום. רחובות הורחבו, בניינים חדשים נבנו, והרובע הפך להיות מרכז תרבותי וסוציאלי חשוב בעיר. השינוי הגדול הבא הגיע בתקופת השואה, כאשר יהודי רומא נרדפו ונשלחו למחנות השמדה. הקהילה סבלה מאובדן רב, אך הצליחה לשרוד ולהתאושש מהאסון הזה.
היום, הרובע היהודי ברומא הוא מרכז תיירותי פופולרי, המציע למבקרים חוויה תרבותית עשירה, מסעדות מעולות, והזדמנות ללמוד על היסטוריה עתיקה ומרתקת. הרובע מציע גם תזכורת חשובה לסובלנות ולחשיבות ההבנה ההדדית בין תרבויות שונות.
במהלך השנים, הרובע היהודי ברומא התאושש מהכאב והאסון שעבר עליו והפך לסמל של עמידות, חוסן ותקווה. הוא ממשיך לספר את סיפורה של הקהילה היהודית ברומא, מוריש את העבר לדורות הבאים ומציע חוויה עשירה ומרתקת לכל מי שמבקר בו.
הרובע היהודי ברומא, כמו רובעים יהודיים אחרים באירופה, מתאפיין בסגנון בנייה ייחודי המשקף את ההיסטוריה העשירה והמורכבת של המקום. הבנייה ברובע התפתחה ושונתה לאורך השנים, מתוך הצורך להתמודד עם מגבלות המרחב והחוקים האנטי-יהודיים שהוטלו על ידי הכנסייה והמדינה.
בתקופת הגטו, הבניין ברובע היה אקלקטי, כאשר היהודים נאלצו לבנות ולהתפשט כלפי מעלה בשל ההגבלות על השטח שהוקצה להם. הבניינים היו צפופים וגבוהים, עם חללים קטנים ומצומצמים, מה שהותיר חותם על האסתטיקה והפונקציונליות של המקום. הסגנון האדריכלי של הגטו שקף את המציאות הקשה והצורך לנצל את המרחב הקיים בצורה הטובה ביותר.
עם ביטול הגטו והתחדשות הרובע במאה ה-19 והתחלת המאה ה-20, התווספו אלמנטים חדשים לאדריכלות המקום. בניינים חדשים, בהם סינגוגות, מוסדות ציבור ומגורים, נבנו בסגנונות אדריכליים שונים, כולל אלמנטים מהרנסנס והבארוק, תוך שמירה על האופי היהודי של המקום. השינוי האדריכלי הביא לחידוש הרובע והפך אותו לאטרקטיבי יותר לתיירים ולתושבים כאחד.
במאה ה-21, הרובע היהודי ממשיך להתפתח ולהשתנות, תוך שמירה על זהותו התרבותית וההיסטורית. השילוב בין העתיק לחדש, בין ההיסטוריה העמוקה לבין החדשנות המודרנית, מהווה חלק בלתי נפרד מהקסם והייחוד של הרובע היהודי ברומא.
כיום הקהילה מונה כיום כ-15,000 נפש, והיא מהווה חלק חשוב מהפסיפס התרבותי של העיר.
הקהילה היהודית ברומא היא קהילה תוססת ומגוונת. ניתן למצוא בה מגוון רחב של זרמים יהודיים, החל מאורתודוקסים ועד לרפורמים. הקהילה מפעילה מגוון רחב של פעילויות, ביניהם: בתי כנסת, מוסדות חינוך, מרכזים קהילתיים, מסעדות כשרות ועוד.
אתרים מעניינים לביקור ברבע היהודי:
תיאטרון מרקלוס (תיאטרון די מרצ'לו) – מבנה זה נבנה הרבה לפני הקמת הגטו. את בנייתו החל יוליוס קיסר בשנת 44 לפני הספירה. לאחר מותו של יוליוס קיסר, אוגוסטוס ממשיך את בנייתו של התיאטרון וקורא לו על שם אחיינו שנפטר מספר שנים לפני הקמת התאטרון.
בתיאטרון שאיכלס כ15,000 צופים הבמה הייתה בצד של נהר הטיבר ולעיתים הנוף שימש כחלק מהתפאורה. במהלך השנים התיאטרון שימש כמצודה ואף נבנה בה בית מגורים. כיום, האתר בשיפוצים אך עד תחילתם של השיפוצים שימש כאתר למופעי קונצרט.
לאחר שנתרשם מהתיאטרון נחזור דרומה ברחוב ממנו באנו ונפנה ימינה לכיוון הנהר ברחוב: Via את בית הכנסת הגדול של רומא.
בית הכנסת הגדול – במקום שבו שוכן בית הכנסת הגדול, עמד בית כנסת לאורך כל תקופת הגטו. מכיוון שהיה אסור ליהודים להקים בית כנסת נוסף ומכיוון שכל היהודים שגורשו לגטו רצו לשמור על התפילות והמנהגים מבית אביהם, חילקו את בית הכנסת הקיים לחמישה בתי כנסת שכל אחד מהם היה שייך לקהילה שונה.
לאחר שחרור הגטו אספו חברי הקהילה היהודית כספים ובשנת 1904 לאחר שלוש שנות בנייה חנכו את בית הכנסת הגדול. את בית הכנסת תכננו שני אדריכלים נוצרים, מכיוון שעל היהודים היה אסור ללמוד אדריכלות ולכן לא היה מי מתוכן שיוכל לתכנן את בניית בית הכנסת. שימו לב לכיפת בית הכנסת היא הכיפה היחידה המרובעת בכל רחבי רומא.
בשטח בית הכנסת מלבד התפילות הסדירות המתקיימות בו מדי יום, נמצא גם משרדי הקהילה היהודית של רומא ומוזיאון יהודי רומא.בכניסה לבית הכנסת יש לעבור בדיקה קפדנית על ידי המשטרה הצבאית של איטליה ולא ניתן להכניס מצלמות.
כנסיית סנט אנגלו – שכנה מול בית הכנסת הגדול. בימי הגטו, היו מביאים את היהודים בכפייה אל הכנסיה בכל יום ראשון על מנת לשמוע את דרשת הכומר נגד הדת היהודית .
אל היעד הבא
אל היעד הבא
משם נחזור לכיוון נהר הטיבר ונפנה ימינה ברחוב Lungotevere dei Tebaldi לאחר כ- 700 מטרים נפנה ימינה לרחוב Vicolo del Polverone שימו לב שהכניסה לסמטה היא דרך שער שממנו יורדים במדרגות לרחוב. נמשיך ישר בסמטה עד שנגיע לקמפו דה פיורי.
Campo de' Fiori
קמפו דה פיורי, כיכר קסומה שמהווה תמצית של כל מה שהופך את רומא למיוחדת כל כך. כאן, בין סמטאות ציוריות ודוכני שוק עמוסים, תגלו עולם שלם של טעמים, ניחוחות וחוויות ייחודיות. הכיכר עברה גלגולים רבים לאורך ההיסטוריה. תחילה שימשה כשדה פרחים, לאחר מכן הפכה למרכז מסחר תוסס, ואף שימשה כזירת הוצאות להורג. כיום, קמפו דה פיורי היא מקום מפגש פופולרי עבור תיירים ומקומיים כאחד.

איטלקית אותנטית, ללגום קפה משובח או להירגע עם כוס יין תחת השמש. קמפו דה פיורי היא מקום מושלם לחוות את רומא האותנטית. בין אם אתם חובבי היסטוריה, אוכל או פשוט מחפשים מקום ליהנות בו מהאווירה, הכיכר הזו היא חובה בכל ביקור בעיר.
שם "קמפו דה פיורי" משמעותו "שדה הפרחים", וזה אכן היה ייעודה המקורי של הכיכר עוד בימי הביניים. אזור זה, ששכן בין תיאטרון פומפיוס ונהר הטיבר, היה שטח פתוח המכוסה עשב ופרחים.
במהלך המאה ה-15, האפיפיור בוניפקיוס התשיעי בנה את כנסיית סנטה בריג'ידה במקום בו עומד כיום פאלאצו פארנזה. כתוצאה מכך, שטח הכיכר צומצם והיא הפכה למרכז מסחר תוסס. סוחרים מכל רחבי אירופה נהרו אל הכיכר, שם מכרו את מרכולתם, החל מתוצרת חקלאית ועד מוצרי מלאכה. בשנת 1456, האפיפיור קאליסטוס השלישי החליט לסלול את הכיכר כחלק מתוכנית השיפוץ שלו לרובע השישי של רומא. הוא הורה על הריסת המבנים הישנים שהקיפו את הכיכר ובניית מבנים חדשים בסגנון הרנסנס.
במהלך המאה ה-16, הפכה קמפו דה פיורי למקום מפגש פופולרי עבור אמנים, אינטלקטואלים ואנשי רוח. רבים מהם נהגו לשבת בבתי הקפה שסביב הכיכר ולדון בנושאים שונים, החל מאמנות ופוליטיקה ועד מדע ופילוסופיה. אך לא כל סיפורה של קמפו דה פיורי הוא ורוד. במהלך המאה ה-17, שימשה הכיכר כזירת הוצאות להורג. בין היתר, הוצא שם להורג ג'ורדנו ברונו, פילוסוף איטלקי שנשרף על המוקד בעוון כפירה.
הארכיטקטורה של קמפו דה פיורי משקפת את ההתפתחות הארוכה והמגוונת של העיר רומא. הכיכר מוקפת בבניינים מהתקופה הרנסאנסית והברוקית, עם חזיתות צבעוניות ופרטים ארכיטקטוניים מרהיבים. במרכזה של הכיכר ניצבת פונטנת המוזיקה (Fontana della Musica), שנבנתה במאה ה-19 והיא אחת מנקודות המוקד בכיכר. בנוסף, במרכז הכיכר מוצב פסלו של ג’ורדו ברונו שהיה מדען וחלק על התפיסה הדתית שהייתה מקובלת באותם שנים ועקב כך הוצא להורג. ליד הפסל טבוע בקרקע לוח ברזל המציין את שריפת ספרי התלמוד שהתחוללו בכיכר זו.
בשנת 1869, הוקם בכיכר שוק פירות וירקות, שקיים עד היום. השוק הפך לאחד האטרקציות הפופולריות ביותר ברומא, ומושך אליו תיירים ומקומיים כאחד. הביקור בשוק מרענן וחוויתי אך המחירים בו תיירותיים. בסוף היום לאחר סגירת השוק נפתחים באזור מקומות בילוי רבים ומתאספים בו תושבי רומא ותיירים כאחד. מומלץ לשוטט בסמטאות המקיפות את הכיכר ולעצור לארוחת צהריים קלילה לפני שממשיכים בטיול.
ראשון – שבת: 08:00-14:00
אל היעד הבא
אל היעד הבא
מהשוק נצא דרך רחוב Dei Baullari עד שנגיע לכביש ראשי בקצה הרחוב, נפנה שמאלה ומיד ימינה אל רחוב Via della Cuccagna ונמשיך עד נכנס לפיאצה נבונה.
Piazza Navona
היא שם, קוראת לך, מושכת אותך אל תוך מערבולת של צבעים, צלילים וטעמים. פיאצה נבונה, פנינה תוססת בלב רומא, מזמינה אותך לחוות את קסמה הייחודי. היכנסו אל תוך חיבוקהּ החמים, ותנו לעצמכם להיסחף. צעדו לאורך המזרקות המרהיבות, התפעלו מהאדריכלות הבארוקית המרהיבה, והתמסרו לאווירה התוססת. בכל פינה מחכה לכם סיפור חדש. ציירים מציגים את יצירותיהם, מוזיקאים ממלאים את האוויר בצלילים, ואמני רחוב מפתיעים עם מופעים מרהיבים.

רוח התקופות. סיפורים היסטוריים מתעוררים לחיים בין קירות הבניינים, ודמויות מן העבר צועדות לצידכם לאורך השבילים.
היסטוריה של פיאצה נבונה מתחילה עוד בתקופה הרומית. במאה הראשונה לספירה, הקיסר דומיטיאנוס בנה במקום אצטדיון ענק, בו התקיימו תחרויות ספורט ותצוגות ראווה. האצטדיון, שנקרא "אצטדיון דומיטיאנוס", היה אחד הגדולים ביותר באימפריה הרומית, ויכול היה להכיל עד 30,000 צופים.
עם השנים, האצטדיון ננטש והוזנח. קרבות גלדיאטורים ותחרויות ספורט כבר לא התקיימו בו, והוא הפך למקום מפגש פופולרי עבור רוכלים, אמני רחוב ועבריינים. במאה ה-15, האפיפיור ניקולאוס החמישי החליט לשפץ את האזור ולהפוך אותו לכיכר ציבורית. עבודות השיפוץ נמשכו לאורך שנים רבות, ובמהלכן נהרסו שרידי האצטדיון והוקמו מבנים חדשים סביב הכיכר.
כבר בכניסה לכיכר נבונה נבחין כי ככל הנראה לא מדובר צורת הכיכר איננה כפי שדמיינו אותה בראשנו. אלא היא בצורה של אליפסה מוארכת. את הכיכר עיצב ג'ובאני לורנצו ברניני שהיה אחד האדריכלים הגדולים והנחשבים של תקופת הבארוק. (נפגש עם עוד יצירות רבות שלו בטיול). ברניני בעיצובו התחשב בהיסטוריה של המקום ולכן בנה אותה בסגנון האצטדיון שהיה במקום.
פיאצה נבונה מאופיינת בסגנון ברוק עשיר, המציג חדשנות אדריכלית ואמנותית. הכיכר מוקפת במבנים מהמאה ה-17 וה-18, המציגים חזות מרשימה של פסלים, חריטות ופרטים אדריכליים מורכבים. הסגנון הברוקי מתבטא בשימוש בקווים דינמיים, פרטים דרמטיים ודגש על הבעת תנועה וחיות באמצעות האדריכלות והפיסול.
בכיכר יש שלוש מזרקות:
מזרקת מורו (Fontana del Moro) – תוכננה על ידי ג'יאקומו דלה פורטה בסוף המאה ה-.16 את הפסל של מורו (אדם מאפריקה) במאבק עם דולפין, עיצוב שהוסף במאה ה-17 על ידי ברניני. המזרקה מדגישה את הקשר בין האדם לים ואת הכוחות הטבעיים הפועלים בו. הפסלים שיש על המזרקה הם אינם המקוריים, במאה ה-19 כששיפצו את הכיכר הוחלט להעביר אותם לגלריה בורגוזה.
מזרקת ארבע הנהרות (Fontana dei Quattro Fiumi) – נחשבת למזרקה המרכזית והמרשימה ביותר בכיכר, תוכננה על ידי ג'אן לורנצו ברניני ב-1651. המזרקה מייצגת את ארבעת הנהרות הגדולים בארבעת היבשות הידועות אז: הנילוס מאפריקה, הגנגס מאסיה, הדנובה מאירופה והריו דה לה פלאטה מאמריקה. כל נהר מוצג על ידי פסל המתאר את מאפייניו ותרבותו הייחודית. במרכז המזרקה עומד אובליסק מצרי עתיק, המוסיף לה תחושה של היסטוריה ועומק.
מזרקת נפטון (Fontana del Nettuno) – המזרקה הצפונית בכיכר, נבנתה תחילה ללא פסלים כלל במאה ה-19 על מנת לאזן את מראה מזרקה זו עם שאר המזרקות בכיכר עיריית רומא הכריזה על תחרות והאדריכל שזכה הוסיף למזרקה את פסלי הסוסים והנימפות. אדריכל אחר הוסיף את פסלו של נפטון במרכז המזרקה. המזרקה מציגה את נפטון, אל הים, במאבק עם תנין, סמל לכוחות הטבע. הפסלים המקיפים את נפטון מייצגים את המאפיינים השונים של הים והחיים בו.
בנוסף לאטרקציות ההיסטוריות והאמנותיות, הכיכר מציעה גם מגוון רחב של חוויות קולינריות וקניות. מסביב לכיכר ניתן למצוא מסעדות ובתי קפה המציעים מנות מקומיות מעולות ונופים עוצרי נשימה של הכיכר והמזרקות. כמו כן, חנויות מזכרות וגלריות אמנות מציעות לכם אפשרות לקחת חלק מהקסם של רומא איתם הביתה.
פיאצה נבונה אינה רק כיכר – היא מוזיאון פתוח שבו ההיסטוריה, האמנות והתרבות של רומא מתפרשות לנגד עיניכם. הכיכר מציעה חוויה עשירה הן לאוהבי האמנות וההיסטוריה והן למחפשי התרבות והאוכל הטוב. ביקור בפיאצה נבונה מאפשר לכל אחד לצלול לעומק החיים האיטלקיים, לחוש את חיי העיר ולהבין את המשמעות של לחיות באחת מהערים הכי יפות והעשירות בעולם.
מעבר ליופי האדריכלי והאמנותי, הכיכר והמזרקות שלה מספרות את סיפורה של רומא – עיר שבה העבר וההווה נפגשים בכל פינה. פיאצה נבונה היא מקום שבו ניתן ללמוד על ההיסטוריה האירופאית, להעריך את היופי האמנותי ולחוות את החיים האיטלקיים בצורה הכי אותנטית ומרגשת.
אל היעד הבא
אל היעד הבא
אנו מתקרבים לסוף היום, ואחרי הביקור בכיכר נבונה בו ספגנו את האווירה הרומאית, הגיע הזמן להתקדם ליעד האחרון שלנו להיום. צאו מהכיכר דרך Corsia Agonale ובסוף הרחוב פנו שמאלה ומיד לאחר מכן פנו ימינה, אל רחוב Via del Salvatore. בקצה רחוב זה תגיעו לאחד המקומות המרשימים ביותר ברומא
Pantheon
ברומא, עיר עתיקה שסיפורה חקוק באבנים, ניצב לו הפנתיאון. מונומנט אדיר בן אלפי שנים, שריד נאמן לתפארתה של האימפריה הרומית. מקדש עתיק לכל האלים, פלא אדריכלי, צוהר אל עבר, מקום של תפילה, תרבות ותיירות – הפנתיאון הוא כל אלה ועוד.

הכיפה כמו זרקור המופנה אל הבמה, חושף את עומק ההיסטוריה ואת יופיו של המקום.
הביקור בפנתיאון הוא חוויה רב-חושית. תחושת הקדושה והרוממות אופפת את המבקר, פסלים מרשימים וציורי קיר עתיקים מושכים את עיניו, ואווירה מיוחדת עוטפת אותו. בין כתליו של הפנתיאון ניתן לחוש את הדופק של רומא העתיקה, לדמיין את הקיסרים, המצביאים והאזרחים שחיו באותה תקופה, ולהתחבר לרוח התקופה.
אחד המבנים המרשימים ביותר באיטליה נשמר בצורה כמעט מלאה מעת בנייתו לפני כ 2000 שנה. תושבי רומא טוענים כי הוא המבנה העתיק ביותר עם גג שהשתמר. התרגום החופשי של המילה פנתיאון הוא: "כל האלים" ובאמת בעת בנייתו בשנת 125 הוא שימש כמקדש ל12 האלים האולימפיים. מעל הכניסה לפנתיאון יש כתובת שמנציחה את אגריפס, לאורך השנים נטו לחשוב כי הוא זה שהקים את הפנתיאון, אך במרוצת השנים התגלה כי בשנת 27 לפני הספירה אגריפס בנה במקום זה מבנה שנשרף ובשנת 125 נבנה הפנתיאון שאנו רואים כיום. ואדריאנוס שהורה על הקמת המבנה החדש, הקדיש כתובת למבנה שאגריפס בנה באותו מקום. אדריאנוס לא רק שחזר את המבנה אלא גם הרחיב ושיפר אותו, מה שהותיר לנו את היצירת המופת הארכיטקטונית שאנו מעריכים היום.
לאורך השנים, הפנתיאון שימש למגוון מטרות. במאה ה-7, הוא הומר לכנסייה נוצרית, מה שאיפשר את שימורו והגנתו מפני הרס. השימוש הדתי המשיך לשמור על הפנתיאון ולהבטיח את יציבותו לאורך השנים. במהלך התקופות השונות, הפנתיאון עבר שינויים ושיפוצים, אך תמיד שמר על המראה המרשים והייחודי שלו. הוא עד היום משמש כזירה לאירועים דתיים וטקסים רשמיים, והוא אחד האתרים המתויירים ביותר ברומא.
הפנתיאון הוא לא רק מבנה יפהפה, אלא גם פלא אדריכלי. הכיפה העצומה, העשויה בטון, נבנתה ללא שימוש בעמודים פנימיים, ותומכת בעצמה באמצעות טכניקות בנייה חדשניות. פתח עגול בקצה הכיפה מאפשר לאור טבעי לחדור פנימה, ויוצר אפקט מרהיב של אור וצל.
המאפיין הבולט ביותר של הפנתיאון הוא בלי ספק הכיפה המפוארת עם האוקולוס (ה"עין") במרכזה. הכיפה, שקוטרה מגיע ל-43.3 מטרים, הייתה הגדולה בעולם בתקופת העת העתיקה ונותרה כזו עד לפיתוח הטכנולוגיות המודרניות בתחום הבנייה. היא עשויה מבטון, עם תוספת של חומרים מיוחדים, שמקל על משקל הכיפה ומאפשר לה להחזיק את עצמה. האוקולוס, החור הפתוח במרכז הכיפה, משמש לא רק כמקור אור טבעי אלא גם כאלמנט ארכיטקטוני שמחזק את הקשר בין הפנימי לחיצוני, בין הארץ לשמיים. בנוסף, האוקולוס משפר את האקוסטיקה של המקום ומשמש כפתח לאוורור.
הכיפה של הפנתיאון הייתה לאורך השנים הכיפה הכי גדולה באירופה עד שבשנת 1463 נבנתה הכיפה של הדואמו בפירנצה. המיוחד בכיפה זו הוא החור שיש באמצע הכיפה שדרכה חודרים קרני השמש ונותנים לשוהים בפנתיאון תחושה מיוחדת ואפילו שמימית.
בתוך הפנתיאון קבורים דמויות חשובות מהאימפריה הרומית בכלל והחשובות לעם האיטלקי בפרט כמו: הצייר רפאל, המלך ויטוריו עמנואלה השני (המלך שאיחד את איטליה), המלך אומברטו הראשון ואשתו הנסיכה מרגריטה מסבויה (על שמה נקראת פיצה מרגריטה).
מומלץ להישאר בכיכר שליד הפנתיאון עד לשעות החשיכה גם על מנת לראות מבנה מדהים זה עם האורות שנדלקים סביבו. מול הפנתיאון נמצאת פיאצה דלה רוטונדה שמתמלאת בתיירים ובתושבי רומא בשעות הערב, ומומלץ לחוות את השעות הללו בכיכר מול הפנתיאון.