מסלול מומלץ ברומא

היום הראשון

ביום הראשון שלנו במסע במסלול המומלץ של רומא. נצלול אל העבר העשיר של העיר הזו, נחווה את העוצמה של האימפריה הענקית הזו ונרגיש איך ההיסטוריה מתעוררת לחיים סביבנו. נעבור באמפי תאטרון הכי מפורסם בעולם, נבקר בין הגבעות עליהן רומא נבנתה, נגלה כיצד התנהלה העיר בתקופתת האימפריה הרומית ובימי הביניים ולקינוח נסיים במבנה "חדש" בן פחות מ150 שנים ממנו יש תצפית מדהימה על העיר.

ביום הראשון שלנו במסע במסלול המומלץ של רומא. נצלול אל העבר העשיר של העיר הזו, נחווה את העוצמה של האימפריה הענקית הזו ונרגיש איך ההיסטוריה מתעוררת לחיים סביבנו. נעבור באמפי תאטרון הכי מפורסם בעולם, נבקר בין הגבעות עליהן רומא נבנתה, נגלה כיצד התנהלה העיר בתקופתת האימפריה הרומית ובימי הביניים ולקינוח נסיים במבנה "חדש" בן פחות מ150 שנים ממנו יש תצפית מדהימה על העיר.

המסע הזה הוא הזדמנות להרגיש איך העבר וההווה נפגשים במקומות בהם היו מתכנסים 

המסע הזה הוא הזדמנות להרגיש איך העבר וההווה נפגשים במקומות בהם היו מתכנסים האנשים החשובים ביותר של העת ההיא, להרגיש את עוצמתם של המנהיגים שנשאו נאומים מכריעים, ולהתרשם מהכבוד והפאר שסבבו את מוסדות השלטון, הצבא והפולחן. זה הולך להיות יום מלא בחוויות מיוחדות, יום שבו כל מקום שתבקרו בו יספר לכם סיפור חדש מרתק.

האנשים החשובים ביותר של העת ההיא, להרגיש את עוצמתם של המנהיגים שנשאו נאומים מכריעים, ולהתרשם מהכבוד והפאר שסבבו את מוסדות השלטון, הצבא והפולחן. זה הולך להיות יום מלא בחוויות מיוחדות, יום שבו כל מקום שתבקרו בו יספר לכם סיפור חדש מרתק.

Colosseum

בלב ליבה של רומא, עומד אחד מפלאי העולם העתיק, אשר עדיין מפעים את דמיונם ולבבותיהם של מיליוני התיירים המבקרים בה מדי שנה – הקולוסיאום. האמפיתיאטרון העצום, שבנייתו הושלמה בשנת 80 לספירה, מהווה עדות חיה להנדסה ולאמנות הבנייה הרומית, ומספר את סיפורה של אימפריה שבשיאה דירגה את התרבות, הכוח והאדר האנושי. אי אפשר להיות ברומא ולא לבקר באחד מסמליה המובהקים ביותר – הקולוסיאום, שהוכרז על יד אונסק"ו כאתר מורשת עולמי, ואף נבחר בשנת 2007 כאחד משבעת פלאי תבל החדשים.

מסלול מומלץ ברומא היום הראשון - הקולוסיאום מואר באורות מיוחדים
הקולוסיאום, נבנה כאמפיתיאטרון עצום בגודלו, מימדיו מתפרשים לאורך של 188 מטר ורוחב של 156 מטר. במקור הוא התנשא לגובה של…

כ-49 מטרים, והיה יכול להכיל כ-50,000 צופים. 

בנייתו של הקולוסיאום החלה בשנת 72 לספירה, והושלמה תוך שמונה שנים בלבד! רוב זמן הבנייה היה בתקופה שבה שלט טיטוס, שפיקד על הכוחות הרומים, ששרפו את בית המקדש. לכן, יש הסבורים שעבדים יהודים היו חלק מהעבדים שבנו את הקולוסיאום. נוסף על כך, ישנה סברה כי כסף שנבזז מבית המקדש מימן את הקמת המבנה העצום הזה, וחלק מהחוקרים אף סבורים כי חלק מאבני בית המקדש שימשו לבניית הקולוסיאום.

אך אל תיתנו למראה המרשים של המבנה או לתיאורו הנחמד "אמפי תיאטרון", לגרום לכם לחשוב כי במקום התקיימו הופעות בידור לכל המשפחה. או לפחות, לא לפי איך שאנחנו מדמיינים אותן. במקום התקיימו קרבות גלדיאטורים, מסעות ציד, הוצאות להורג, ואף שחזורי קרבות ימיים (היו מציפים את הבמה, ואחרי הקרב היו מרוקנים אותה). הזירה הייתה בנויה מעץ, והייתה מכוסה בחול, על מנת לספוג את הדם של הגלדיאטורים ובעלי החיים, שמתו על הבמה. על פי ההערכות, בקולוסיאום קיפחו את חייהם כחצי מיליון בני אדם, וכמיליון בעלי חיים. כל אלה הוצאו בתום הקרבות דרך השער המערבי, שנקרא באופן מפתיע, "שער המוות". כאשר הסתיימה בניית הקולוסיאום, חנכו את בנייתו ב100 ימים של מופעים, שרק בהם איבדו את חייהם כ5,000 בני אדם, וקרוב ל10,000 בעלי חיים. קרב הגלדיאטורים האחרון התרחש בשנת 435, ומופע ציד בעלי החיים האחרון התרחש בשנת 523.     

80 שערים היו ברחבי האמפיתאטרון, כולל מעברים משופעים, אשר תוכננו בקפידה על ידי הרומאים, על מנת לאפשר יציאה מהירה בסיום המופע. בנוסף, מתחת לזירה הייתה גם מערכת מעברים תת קרקעית, עם כלובים שבהם שהו בעלי החיים לפני היציאה לקרב, וחדרי הלבשה לגלדיאטורים. במקום הייתה מותקנת מעלית, ששימשה להעלאת בעלי החיים מהכלובים שלהם לזירה עצמה. כמו כן, על גג האמפי הייתה יריעה שניתן היה לפרוס, ובעזרתה להגן על הצופים מפני פגעי מזג האוויר.

כבר באותה תקופה, הכניסה לקולוסיאום הייתה עם כרטיסי כניסה. תארו לכם שכרטיס הכניסה למופע הוא לוח שיש, שהיו מציגים בכניסה, ובו רשום היציע השורה והמושב שמקנה הכרטיס לבעליו. סדר הישיבה היה לפי מעמדות, ביציעים התחתונים והקרובים יותר לזירה ישבו אצילי העיר, על מושבי שיש. ביציעים העליונים והמרוחקים יותר מן הזירה, ישבו שאר האזרחים, על ספסלי עץ פשוטים. לקיסר של רומא היה יציע כבוד מיוחד, ונפרד מהיציעים הרגילים, שנקרא "פודיום". הכניסה הייתה חינם עבור כל תושבי רומא, כחלק מאסטרטגיה מדינית של הקיסרות שנקראת "לחם ושעשועים". הקיסרים דאגו לצרכים הבסיסיים של האזרחים – מזון ובידור, ובכך מנעו התקוממות, והסיחו את דעתם של האזרחים מבעיות המדינה. 

האדריכלים הרומיים העריצו סימטריה, הרמוניה, וצורות גיאומטריות שלמות, לכן מניחים שבמקור המבנה היה עגול מלא. אך במהלך השנים הקולוסיאום נפגע מברקים, מרעידות אדמה ואף מבזיזה של אבנים ששימשו לבניית מבנים אחרים ברומא. בעקבות כל אלה, נהרס חלק מהמעטפת החיצונית שלו, ולכן אנו רואים היום שהקיר החיצוני מקיף רק חצי מהאמפי הפנימי. כבר במבט מבחוץ ניתן להתרשם ממבנהו העצום והמרשים של הקולוסיאום, אך מומלץ (ואפילו חובה!) להיכנס ולראות את הבנייה גם מבפנים, לדמיין אותו מלא בכ- 50,000 צופים ולזכור שכל הפלא הזה נבנה לפני כ 2,000 שנים! החל משנת 2021ניתן לסייר גם במערכות התת קרקעיות של הקולוסיאום, אבל זה נעשה אך ורק בסיורים מודרכים.

אל היעד הבא

אל היעד הבא

לאחר היציאה מהקולוסיאום, ניכנס לגבעת הפאלאטיום דרך השביל שנמצא ממש מול הקולוסיאום מצידו המערבי. רגע לפני שנפנה לשביל המוביל אל הגבעה, נראה מולנו את "קשת קונסטנטינוס" שנבנתה בשנת 315 לספירה, לאור נצחונו של קונסטנטינוס בקרב גשר מילביוס בשנת 312 לספירה. בזכות ניצחונו בקרב, קיבל קונסטנטינוס את השליטה על האימפריה הרומית.
משם נעלה דרך ויה סקרה (Via Sacra) שהייתה הרחוב הראשי של רומא העתיקה, לגבעת הפאלאטיום.

Booking.com

Palatine Hill

זה הזמן לתפוס קצת גובה על מנת לחזות בנוף העיר מלמעלה, כאשר למטה מתפרשת לנגד עינינו ברוב יופיה התחנה הבאה שלנו – הפורום, שטומנת בחובה היסטוריה רבה, ואין ספור סיפורים מיתולוגיים ועתיקות. המקום, שהיה פעם מרכז הכוח והשפע של האימפריה הרומית, מזמין אותנו לצעוד בעקבות ההיסטוריה, לחוש את הארכיטקטורה העתיקה ולגלות מדוע הוא כה חשוב בהיסטוריה של העיר. מעטים המקומות המסוגלים להעביר את הסיפור המורכב והעשיר של העיר הזו כמו גבעת הפלטין. מדובר באחד מהאתרים הארכיאולוגיים החשובים ביותר ברומא, המשקף את עושרה, היסטוריתה והשפעתה על התרבות המערבית.

מסלול מומלץ ברומא היום הראשון - תיירים בגבעת הפאלאטיום
גבעת הפאלאטיום היא אחת משבע גבעות, המהוות את ליבה של העיר רומא ממזרח לנהר הטיבר. שבעת הגבעות הן: …

גבעת קווירינאלה, גבעת וימינאלה, גבעת אסקווילינו, גבעת הקפיטולין (אליה נגיע במהלך היום), גבעת הפאלאטיום (שאליה אנו עולים כעת), גבעת צ'ליו וגבעת אוונטינו. בתקופת הרפובליקה הרומית, ובמיוחד בתקופת האימפריה, הפכה הגבעה לאזור המועדף על ידי האצולה והקיסרים לבניית ארמונותיהם. קיסר אוגוסטוס, למשל, בחר בגבעת פלטין כמקום מגוריו, ובכך הפך את האזור לסמל של כוח והשפעה.

גבעת הפלטין, נחשבת למקום היווסדה של העיר, שכן לפי האגדה, זהו המקום בו רומולוס ורמוס, האחים התאומים שגדלו על ידי זאבה, הקימו את רומא ב-753 לפנה"ס. במהלך ההיסטוריה, הפכה הגבעה למגורי האצולה והשלטון, כאשר אישיותות נודעות כמו אוגוסטוס, הקיסר הראשון של רומא, בחרו להתגורר בה. עם השנים, הגבעה הפכה למרכז האדמיניסטרטיבי והדתי של האימפריה הרומית, והיא משקפת את עושרה והדרה של רומא בשיאה.

גבעת הפלטין מיוחדת בכך שהיא מציעה חוויה ארכיאולוגית והיסטורית בלתי רגילה, המאפשרת למי שמבקר בה, לחוות את רומא העתיקה ולהבין את ההשפעה שהייתה לעיר על התרבות המערבית. היכולת לצעוד בין החורבות, לראות את המבנים העתיקים ולדמיין את החיים בתקופה ההיא היא חוויה ייחודית, המדגישה את העומק ההיסטורי והתרבותי של המקום. תתחילו את הטיול שלכם בבית האוגוסטוס, דרך הדומוס פלאוויה ועד למקדשי הטיטוס והסיבילה, כל אחד מהמבנים מספר סיפור אחר על החיים, האמונות והאמנות של רומא העתיקה. בגלל גובהה, ניתן גם להתפעל מהנופים המרהיבים של העיר מהגבעה, תוכלו להתפעל מהפורום הרומאי והקולוסיאום מנקודות תצפית מרהיבות. ולקחת חלק בסיורים מודרכים המסבירים על ההיסטוריה והארכיטקטורה של המקום.

בנוסף לחוויות ההיסטוריות והארכיטקטוניות, גבעת הפאלאטיום מציעה גם אפשרויות רבות להנאה מהטבע והנופים הסובבים אותה. הגנים הבוטניים, לדוגמה, הם מקום מושלם להתרווח ולהנות משקט בתוך העיר התוססת.

אל היעד הבא

אל היעד הבא

בביקורכם בגבעה אולי ראיתם את הנוף המשתקף של העיר, אחת מהמקומות שכנראה ראיתם ממנה נקרא הפורום רומאנום וזהו היעד הבא שלנו. 

Forum Romanum

כיום פורום רומאנום הוא בעצם מקבץ של מבנים, פסלים וחלקים של מבנים, שהיו חלק מהפורום הרומי בתקופת האימפריה. חלק מהם מתקשרים לשליטי האימפריה, וחלקם למיתולוגיה הרומית, לאלים שבהם האמינו ולמיתוסים שנוצרו סביבם. 

בתקופה שבה הוא היה פעיל, המילה "פורום" התייחסה לאזור שהיה בעצם מרכז העיר, שם התנהלו כל ענייני העיר, כגון: בתי משפט, אסיפות פוליטיות ועוד. בנוסף, בפורום היו חנויות מסחר, ששירתו את האנשים שהגיעו. כמעט בכל עיר באימפריה הרומית היה פורום, אך כשאמרו "הפורום" או "הפורום הגדול" התכוונו לפורום של רומא, ששכן בין גבעת הקפיטולין לגבעת הפלטין.

מסלול מומלץ ברומא היום הראשון - פורום רומאנום, שער טיטוס

לאחר נפילתה של האימפריה הרומית, והתחזקות הנצרות ברומא, הפורום נזנח ומולא בחול, וכל המבנים שבו נקברו מתחת לאדמה. אך במאה ה-19 התחילו לבצע…

חפירות ארכיאולוגיות באזור, בזכותן גילו את מבני הפורום שהסתתרו מתחת לחול. עד היום לעיתים מתבצעות חפירות ונמצאים שרידים ארכיאולוגיים נוספים.

מה רואים בפורום?

שער טיטוס – ברומא יש שני שערי טיטוס, השער שנמצא בפורום רומאנום הוא שער ניצחון, שהקדיש הקיסר דומיטאנוס לאחיו טיטוס בשנת 82 לספירה, במלאת 12 שנים לניצחון על ירושלים בתקופת המרד הגדול.

לשער זה יש קשר ישיר ליהודים, שכן הוא מסמל את כיבוש ירושלים וחורבן בית המקדש השני. על השער עצמו ניתן לראות בתבליטים את תהלוכת הניצחון של החיילים הרומים החוזרים לירושלים, ואיתם היהודים השבויים וכל הכלים ששדדו מבית המקדש. על השער ישנו תבליט של המנורה שנלקחה כהשראה בציור הסמל של מדינת ישראל.

טיטוס, הקיסר דומיטאנוס ואביהם הקיסר אספסיאנוס, ששלט על האימפריה הרומית לפניהם, היו שייכים לשושלת הפלאבית, שלא הייתה משפחה מיוחסת באימפריה הרומית. הקיסר אספיאנוס שלח את בנו טיטוס לפקד על הקרבות בירושלים, והם האדירו את המרד והקרבות בירושלים, כדי להצדיק את שליטתם על האימפריה. לכן הם בנו שער שיסמל את ניצחונם בקרבות האלה, ויאדיר את שמם והישגיהם.

בגלל ששער טיטוס מסמן את חורבן בית המקדש, והוצאת העם היהודי לגלות ארוכה, לאורך השנים יהודים נהגו לא לעבור תחת השער. אך בשנת 1948, לאחר ההכרזה על הקמת המדינה, יהודי רומא באו ועברו מתחת שער זה כשפניהם לכיוון ירושלים.

מקדש ונוס ורומא – נבנה עבור ונוס אלת היופי, שהייתה סבתם של רמוס ורומלוס, שהקימו את העיר רומא, ועבור רומא אטרנה (רומא הנצחית) אלת העיר. המקדש נחנך בשנת 135, והיה עצום בגודלו, והגדול ביותר ברומא העתיקה. המבנה היה מחולק לשני אגפים, אחד המוקדש לאלה ונוס והשני לאלה רומא, בכל אגף הוצב פסל של האלה יושבת על כס מלכות. החדר של רומא פנה לכיוון מערב, כאשר רומא מביטה לעבר הפורום. ממולו החדר של ונוס פנה לכיוון מזרח, כאשר ונוס מביטה לעבר הקולוסיאום. המקדש כולו היה בנוי באופן סימטרי, ואפילו שמותיהן של האלות יצרו סימטריה בהצבתן אחת מול השנייה – ונוס, אלת האהבה AMOR ומהצד השני האלה רומא ROMA.

קולוסוס נירוניס, פסל ענקי של הקיסר נירון, היה בעבר במקום בו נבנה מקדש ונוס ורומא, אך הוא הועבר מהשטח לצורך בניית המקדש, ומקומו החדש היה סמוך לקולוסיאום, שקיבל את שמו בזכות אותו פסל.

המקדש נפגע במרוצת השנים משריפות ומרעידת אדמה חזקה. בשנת 850 האפיפיור ליאו הרביעי הורה להקים במקום המקדש כנסייה, כתחליף לכנסייה הראשונה שנפגעה מרעידת אדמה. בשנת 1612 הכנסייה שופצה שוב, לכן ניתן לראות במקום שלוש סגנונות בנייה מתקופות שונות. מה שאנחנו רואים היום, גומחה מעוגלת שלרוב נמצאת בקצה הכנסייה ונקראת אפסיס, הוא שילוב של המקדש המקורי ושל שתי הכנסיות שנבנו על בסיסו.  

בזיליקת קונסטנטינוס/בזיליקת מקסנטיוס וקונסטנטינוסבולטות כאן במיוחד הקשתות הרבות שמרכיבות את המבנה. הקשת היא המצאה רומית, סידור לבנים בצורת חצי עיגול, שיוצר מבנה יציב וניתן לבנות מעליו. לנו היא נראית מובנת מאליה, אבל לפני המצאת הקשת החלופות לבניית פתח במבנה היו קורת עץ או אבן ארוכה, מה שהגביל מאוד את העיצוב, ולא תמיד איפשר לבנות מעל הפתח. הקשת משלבת פתח רחב עם אפשרות לנשיאת משקל. הרומיים גם בנו על פי מודול אדריכלי, יחידת מידה שמידותיה שוכפלו בשאר חלקי המבנה. תכנון כזה מייצר איזון בין כל איבר לשני, ובין כל חלק למכלול השלם. במקרה שלנו הקשת היא המודול, וביחס למידותיה בנו את שאר חלקי המבנה. 

בנייתה של הבזיליקה החלה בשנת 308 על ידי מקסנטיוס, אך לאחר שנהרג על ידי קונסטנטינוס בשנת 312 , קונסטנטינוס הכניס לבניית הבזיליקה שינויים כראות עיניו, וקרא לה על שמו. הבזיליקה נקראת גם "בזיליקה נובה" והיא המבנה הגדול ביותר שהיה בפורום. 

מקדש רומולוס – אחד המבנים  הבודדים שעדיין עומדים על תילם גם אם לא בשלמותם. זהו מקדש שבנה הקיסר מקסנטיוס לזכר בנו שמת ולריוס רומולוס. המקדש נבנה בשנת 309, במהלך השנים הפכו אותו לחלק מכנסייה שפעילה שם עד היום. כמה חלקים מהמבנה המקורי שרדו כמעט אלפיים שנה – המבנה העגול בחזית המקדש שנקרא רוטונדה (תוף, בלטינית) שער הברונזה המקורי, והקירות הצדדיים בצידי השער שבהם גומחות לפסלים, שהיו נהוגים בתקופת האימפריה הרומית כאשר הדת השולטת הייתה פגאנית.

מקדש אנטונינוס ופאוסטינה – בתחילה נבנה המקדש על ידי הקיסר אנטונינוס, והוא הקדיש אותו לזכרה של אשתו פאוסטינה. אך כאשר נפטר הקיסר אנטוניניוס, יורשו מרקוס אורליוס הקדיש גם לו את המקדש הזה, ומכאן שמו. בשנת 1602 הוסב המקדש לכנסייה והיא נקראה סאן לורנזו ממירנדה (יש אנשים שקוראים למקום בשם זה). ניסיון של נוצרים להרוס את המקדש, בגלל דמיונו למקדש יווני קלאסי, לא צלחו, והוא עומד יציב עד היום. מבנה זה הוא אחד מהמבנים היחידים בפורום שהשתמרו כמעט בשלמותם. אבל הניסיון הזה כן השאיר את חותמו, ועד היום אפשר לראות את הפגמים והשריטות שנשארו על העמודים. 

מקדש וסטה – מקדש זה שאנו רואים נבנה בשנת 191 לספירה. האלה וסטה על פי המיתולוגיה הרומית היא אלת הבית, המשפחה והאש, וככזו שמרה בקנאות על בתוליה, מעולם לא התחתנה וכמובן שלא נולדו לה ילדים. במקדש שירתו הבתולות הוסטיליות. ליד המקדש אנו יכולים לראות את בית הוסטיליות. הבנות ששירתו במקדש נשלחו על ידי הוריהן בגיל 5 והם שירתו 30 שנה. ב30 השנים הללו היה עליהן לשמור על בתוליהן, ומי שלא קיימה זאת היו קוברים אותה בחיים. את הגבר שהיה עמה היו מלקים עד מוות.

בזיליקת אמיליה – מכיוון שמעט מאוד שרידים של מבנה זה עדיין עומדים על תילם, צריך דמיון מפותח על מנת לדמיין איך המבנה היה נראה כשעמד. הבזיליקה שימשה כאתר פיננסי, כנראה כמו סוג של בנק. עד היום ניתן לראות על הרצפה כתמי ברונזה, תזכורת למטבעות הרבים שנמסו בזמן שהויזיגותים שרפו את המבנה, כאשר החריבו את הפורום בשנת 410.

מקדש קסטור ופולוקס – התאומים קסטור ופולוקס היו בניה של לדה, שהייתה מלכת ספרטה, והם היו האלים הפרונים של חיל הפרשים. על פי האגדה, לאחר שתושבי רומא מאסו בשלטונו של המלך טרקוויניוס סופרבוס, התארגנה נגדו הפיכה והם הצליחו לסלק אותו. אך הוא לא ויתר, וניסה לכבוש מחדש את רומא. בקרב אגם רגילוס נשבע פוסטימוס, ששלט באותו זמן על רומא, שאם הוא מנצח בקרב הוא יבנה מקדש לכבודם של קסטור ופולוקס. לאחר שהשניים הופיעו בשדה הקרב, ועזרו לאימפריה הרומית לנצח, נבנה לכבודם מקדש במאה ה-5 לפני הספירה במקום שבו הם הגיעו על כרכרה משמיים ובישרו לתושבים על ניצחונם במלחמה.

מקדש קיסר – יוליוס קיסר היה אחד המנהיגים הנערצים והאהובים של רומא, ולאחר הירצחו היה לאזרח הראשון שנבנה לכבודו מקדש סגידה. המקדש נבנה מעל המקום שבו שרפו את גופתו של יוליוס קיסר. המקדש נחרב בימי שלטונו של ספטימיוס סוורוס.

עמוד פוקאס – המבנה האחרון שנבנה בפורום בשנת 608 לספירה, בראש העמוד היה פסלו של הקיסר פוקאס, העמוד הזה בעצם "ממוחזר", הוא נחצב במאה השנייה, והובא לפורום במהלך השנים. בעת הצבתו בפורום הוא היה מוקדש לקיסר דיוקלטיאנוס, אך הרומאים החליטו להסיר את הכתובת, לשים בראשו פסל חדש, ולהקדיש את העמוד לפוקאס. 

מקדש סטורנוס – אחד המבנים העתיקים בפורום, נבנה באזור שנת 500 לפנה"ס והוקדש לאל הרומי סטורנוס שהיה אל החקלאות.

שער ספטימיוס סוורוס – נבנה בשנת 203 לספירה, כשער ניצחון לציון ניצחונו של הקיסר ספטימיוס סוורוס ובניו קרקלה וגטה על האימפריה הפרתית. בשער יש שלוש קשתות, שהגדולה יותר מסמלת את הקיסר, ושתי הקטנות מסמלות את בניו. בנוסף, על גג השער היו פסלים של האב ושני ילדיו על מרכבה, המובלת על ידי ארבעה סוסים. לאחר מותו של הקיסר, שני בניו שלטו ביחד על האימפריה הרומית, עד שקרקלה רצח את אחיו גטה, ולאחר מכן הסיר כל אזכור של אחיו מרחבי האימפריה ומהשער.

טאבולאריום – לא צריך להיות אדריכלים כדי לראות שהבניין בנוי בצורות שונות, ועשוי מחומרים שונים. הוא נבנה בתחילה בשנת 78 לפנה"ס, ושימש כסוג של בניין עירייה, שבו ניתנו אישורים בירוקרטיים על ידי מועצת העיר. יש חוקרים הטוענים שבניין זה שימש כארכיון של העיר רומא. לאורך השנים הוא נפגע ושופץ, נבנו עליו קומות נוספות בתקופות שונות, וזו הסיבה לסגנונות הבנייה השונים. הייתה תקופה שבה שתי הקומות התחתונות היו מכוסות ומלאות עפר סביבן, ולכן בקומות העליונות יש דלתות אל עבר הרחוב. 

משמעות המילה "טאבולה" היא לוח. הטאבולריום נקרא כך על שם לוחות הברזל, שעליהם היו חרוטים החוקים והפעולות הרשמיות של העיר. הלוחות הן אחת מהעתיקות הבודדות שנותרו מתקופת הרפובליקה.

אם יש לכם זמן, ניתן גם להיכנס פנימה לתוך המבנה, ולראות אותו מבפנים. קשה להאמין שהוא נבנה לפני מעל 2000 שנה. בפנים ישנו גם דגם מוקטן של הטאבולריום, כך תוכלו לראות כיצד היה נראה במקור (לפי השערות כמובן).

אל היעד הבא

אל היעד הבא

הפורום רומאנום מספר לנו את סיפרה של העיר רומא, ונותן לנו הצצה כיצד התנהלו החיים בעיר בתקופה הרומית. כשאנו עם הפנים לכיוון הטאבולאריום ,נפנה ימינה ואז נעלה במדרגות לכיוון רחוב
Via di S. Pietro in Carcere,
.שעל גבעת הקפיטולין

Capitoline Hill

הגבעה הגבוהה ביותר מבין שבע הגבעות המקיפות את רומא. על גבעה זו בנו הקיסרים את ביתם, ומגבעה זו שלטו במשך שנים על האימפריה הרומית. בגלל חשיבותה של הגבעה, הרומאים בנו בראשה גם את מקדש יופיטר, שהיה המקדש החשוב ביותר ברומא העתיקה, והוקדש מלבד ליופיטר עצמו גם לאשתו יונו ובתם מינרווה. על פי האמונה של תושבי העיר היה אסור לפגוע במי ששהה בתוך המקדש, ולכן שימש כ"עיר מקלט". הרוצחים של יוליוס קיסר הסתתרו במקדש זה לאחר ביצוע הרצח.

מסלול מומלץ ברומא היום הראשון - המדרגות אל גבעת הקפיטולין
כשנמשיך ללכת ברחוב Via di S. Pietro in Carcere לכיוון כיכר קמפידוליו נראה משמאלנו את פסלה של הזאבה הקפיטולינית מניקה את…

רומלוס ורימוס לאחר שמצאה אותם, למי שזוכר מתחילת היום את האגדה על הקמתה של רומא.

את פיאצה דל קמפידוליו תכנן ועיצב האמן המפורסם מיכאלאנג'לו. הכיכר בנויה בצורת טרפז, כאשר משלושה כיוונים שלה ישנם מבנים שמיכאלאנג'לו לקח חלק בתכנון שלהם, והצלע הרביעית פתוחה וממנה ניתן לראות את הותיקן ואת כיפתה של בזיליקת סנט פטרוס. זוהי הכיכר הראשונה שנבנתה ברומא בעת המודרנית.

המבנה הראשון בכיכר הוא: פלאצו סנאטוריו שנבנה במאה ה-13 מעל הטאבולאריום, כיום הוא משמש כבית העירייה של רומא. את המדרגות בכניסה למבנה תכנן מיכאלאנג'לו.

שני המבנים הנוספים בכיכר הם: פלאצו דֵיִ קונסרבטורי והפלאצו נובו. בשני המבנים הללו שוכנים המוזיאונים הקפיטולינים, את שניהם תכנן ועיצב מיכאלאנג'לו. הוא נפטר לפני שהושלמה בנייתם, אך האדריכלים שהמשיכו את הבנייה החליטו לשמור על התכנון המקורי, ולבנות לפי תוכניותיו.

במרכז הכיכר מופיע פסלו של מרקוס אורליוס רוכב על סוס, זהו העתק של הפסל המקורי שנמצא בתוך המוזיאונים הקפיטולינים. אורליוס שלט על רומא במאה ה-2 לספירה, היה נחשב לקיסר פילוסופי והתנגד לנצרות. במהלך השנים הנוצרים ניפצו את הפסלים של קיסרי רומא, אבל את פסלו של אורליוס הם לא ניפצו מכיוון שחשבו שזהו פסלו של קונסטנטינוס שהיה הקיסר הנוצרי הראשון.

אל היעד הבא

אל היעד הבא

נרד בגרם המדרגות שנקרא "קורדונטה" לכיוון כיכר ד'ארה קואלי, ובטח תוכלו לשים לב כי השיפוע שלהם מתון מאוד. מיכלאנג'לו עיצב את המדרגות בצורה הזאת, על מנת שיהיה נוח לכל חשובי העיר שמגיעים רכובים על סוסים, לעלות איתם לראש הגבעה. כשנסיים לרדת במדרגות נפנה ימינה וכבר נראה עוד מדרגות שמובילות לבזיליקת סנטה מריה אין ארצ'לי. אנו נמשיך ישר עד שנגיע לכיכר ונציה.

אתר נוסף במסלול שהוא לא חובה, אבל חשבנו שאולי יעניין אתכם

על אחת מהגבעות המיתולוגיות שהעניקו לה את שמה, מצויים המוזיאונים הקפיטולינים – אחת היעדים התיירותיים המרתקים ביותר בעיר הנצח. המוזיאונים, הנחשבים לחלק בלתי נפרד מההיסטוריה והתרבות של רומא, מציעים חוויה ייחודית המשלבת אמנות, היסטוריה וארכיטקטורה מרהיבה.

המוזיאונים הקפיטולינים מארחים אוספים מרשימים של יצירות אמנות וארכיאולוגיה, שמקורן בתקופות שונות של ההיסטוריה הרומאית. בין היצירות הבולטות ניתן למצוא את פסלו המפורסם של מרקוס אורליוס, פסל רכיבה מרהיב שנותר שלם דרך השנים והוא אחד הדוגמאות הבודדות לפסלי רכיבה מתקופת העת העתיקה. כמו כן, המוזיאון מציע מבט על הפסלים המרשימים של זאוס או יופיטר, מינרווה, הפסל המקורי של הזאבה הקפיטולינית ואחרים שהיו חלק מחיי היום יום והפולחן ברומא העתיקה.

בנוסף לפסלים, המוזיאונים כוללים גם אוספים רחבים של יצירות מטבעות, תכשיטים, פסיפסים וכלי חרס שמשקפים את החיים היומיומיים, האמנות והתרבות ברומא העתיקה. וגם תוכלו לראות ציורים של הציירים הגדולים והמפורסמים בעולם, ביניהם: קאראווג'ו, טיציאן ועוד. אחת התצוגות המרשימות ביותר היא הפסיפס של הפילוסופים, המציג את דמויותיהם של פילוסופים גדולים ומשקף את הערכה שהייתה לחשיבה ולפילוסופיה בעולם העתיק.

ראשיתם של המוזיאונים החלה כבר בשנת 1471, כשהאפיפיור סיקסטוס הרביעי תרם את הפסלים שברשותו לטובת העיר רומא. אך רק בשנת 1734 הם נפתחו לביקור לקהל הרחב. במוזיאון ניתן לראות יצירות אומנות מתקופות שונות לאורך ההיסטוריה, ופריטים ארכיאולוגיים רבים. מאז, המוזיאון רק התרחב וכלל יותר ויותר אוספים ויצירות, מה שהפך אותו לאחד המקומות החשובים ביותר לחקר הארכיאולוגיה וההיסטוריה של רומא. המוזיאונים ממוקמים בשלושה מבנים עתיקים הנמצאים סביב פיאצה דל קמפידוליו – הפלאצ'ו די קונסרבטורי, הפלאצ'ו נואובו, והפלאצ'ו די קפיטוליני, אשר עוצבו על ידי מיכלאנג'לו, מה שמוסיף עוד שכבה של ערך אמנותי והיסטורי לחוויה.

אחד האספקטים המרתקים ביותר של המוזיאונים הקפיטולינים הוא הארכיטקטורה שלהם. מיכלאנג'לו בואונרוטי, אחד מגדולי האמנים של תקופת הרנסאנס, עיצב את פיאצה דל קמפידוליו במרכז המוזיאונים, ותרם לעיצובם של המבנים הסובבים אותה. המבנים מאופיינים בסגנון רנסאנסי קלאסי, עם פרטים ארכיטקטוניים המשקפים את העושר ההיסטורי והתרבותי של רומא. הסימטריה, הפרופורציות והשימוש בחומרים כמו ברונזה ואבן מוסיפים להופעתם המרשימה של המבנים ולחווית הביקור.

 ביקור במקום הוא הזדמנות נדירה ללמוד על העבר בדרך שתגרום לכם להרגיש חלק ממנו. הכניסה למוזיאונים דורשת תשלום, אך החוויה שמחכה בפנים שווה כל שקל.

במבט ראשון כנראה שהדבר שהכי מושך את העין שלכם, זהו מבנה עצום שנקרא אנדרטת ויטוריו אמנואלה השני. אך הכיכר עצמה חשובה ומרתקת לא פחות. כיכר ונציה מחברת בין רומא העתיקה, שעד עכשיו סיירנו בה, לרומא החדשה. למרות התנועה הרבה, בכיכר אין רמזורים, ובדרך כלל ניתן לראות שוטר איטלקי עומד באמצע הכיכר ומכוון את התנועה.

היסטוריה של כיכר ונציה מתחילה ברומא העתיקה, אך המראה שלה היום נקבע בעיקר בתקופת הרנסאנס והבארוק. הכיכר שימשה כמרכז חשוב לפוליטיקה, תרבות ודת לאורך ההיסטוריה. המוזיאונים שסביב הכיכר הם פרי תכנון מתמשך של מאות שנים, כאשר כל אחד מהם מספר סיפור אחר של העיר ותרבותה. 

בכיכר תוכלו למצוא את ארמון ונציה, שבנוסף להיותו אתר היסטורי חשוב, מארח מספר תערוכות של אמנות מודרנית ועכשווית. הוא נבנה לראשונה בשנת 1455 מאבנים שנלקחו מהקולוסיאום. בין היצירות הבולטות בארמון תוכלו לראות ציורים מהרנסאנס האיטלקי, כולל יצירות של אמנים כמו קרוואג'ו ורפאל. הפלאצו מציע גם אוסף מרשים של פסלים רומאיים ואיטלקיים מהתקופות השונות. הארמון ונציה הוא אחד הדוגמאות הבולטות לארכיטקטורה מהתקופה הרנסאנסית. למרות שהוא עבר שיפוצים רבים מבנייתו, הוא עדיין שומר על המאפיינים הארכיטקטוניים של התקופה. החזית המרשימה, החלונות הגדולים והפרטים הדקורטיביים באבן הם כולם חלק מהמראה המרשים של המבנה.

הארכיטקטורה של כיכר ונציה עצמה היא דוגמה לתכנון עירוני מוצלח. הכיכר משמשת כמוקד מרכזי המחבר בין השכונות השונות ברומא, והיא עוצבה בצורה שמעודדת את התנועה והאינטראקציה בין התיירים והתושבים. הפתח הרחב של הכיכר והפסלים המקשטים אותה מוסיפים לאווירה ההיסטורית והתרבותית של המקום.

בתחילת המאה ה-20 בימי שלטונו של מוסוליני, הוא היה נואם בכיכר זו, ומכאן היו מעבירים את נאומיו לכל רחבי איטליה.

Monumento a Vittorio Emanuele II

נסגור את היום הראשון בעיר הקסומה הזו, באחד המבנים המרשימים ביותר בעיר. מבנה עשוי שיש לבן בוהק, עצום בגודלו, שניתן לראות כמעט מכל מקום בעיר. המבנה הזה הוא ייחודי בנופה של רומא, שרובה מורכבת ממבנים עתיקים ומהיסטוריה של אלפי שנים, שנמצאת בכל פינה. מצד אחד מדובר במבנה מהתקופה המודרנית, הוא עשוי כולו משיש בניגוד למבנים העתיקים. אך מצד שני הוא מהדהד הרבה מאוד אלמנטים קלאסיים, פסלים, עמודים וסגנון בנייה שיוצרים אשליה של מקדש. המבנה אף מזכיר באופיו מקדש יווני עתיק. הניגודיות בין הדברים האלה, והשילוב שלהם למבנה אחד שהוא גם מודרני וגם קלאסי, הופכות אותו ליוצא דופן בנופה של העיר, מעין "עוף מוזר", שמושך אליו ביקורות חיוביות ושליליות כאחד.

מסלול מומלץ ברומא היום הראשון - אנדרטת ויטוריו אמנואלה המרשימה
אנדרטת ויטוריו אמנואלה השני, או בשמה הפופולרי, "Altare della Patria" (מזבח המולדת).האנדרטה נקראת על שמו של ויטוריו אמאנואלה השני, שהיה מלכה הראשון של ממלכת איטליה המאוחדת, ועוד לפני שקיבל תואר זה פעל ותרם לאיחוד…

איטליה כאמור עד שהצליח. האנדרטה נחנכה בשנת 1925, ארבעים שנה לאחר הנחת אבן הפינה. באנדרטה נמצא קבר החייל האלמוני, שמנציח את החיילים האיטלקים שנהרגו במלחמת העולם הראשונה ומקום קבורתם לא נודע או שלא הצליחו לזהות אותם (קבור שם חייל שלא זיהו אותו). ליד הקבר ניתן לראות את אש התמיד וחיילים שניצבים שם.

אנדרטת ויטוריו אמנואלה השני מתאפיינת בסגנון ארכיטקטוני ניאו-קלאסי עם השפעות ברוק ורנסנס. המבנה עצום, עשוי מרמר לבן בהיר, שהובא ממחצבות בוטיצ'ינו, והוא מתנשא לגובה של מעל 70 מטרים. האנדרטה מתגאה בעמודים רומיים גדולים, פסלים רבים המסמלים את הערכים הפטריוטיים וההיסטוריים של איטליה, ובכיפה מרשימה הניצבת במרכז המבנה.

מצידם של המקומיים, ישנה מחלוקת גדולה בעיר בנוגע לאנדרטה הזו. גודלו של המבנה וחוסר הפרופורציה שלו ביחס לאתרים סביבו, כמו הפורום רומאנום והקולוסיאום, כמו גם העובדה שבנייתו פגעה בגבעת הקפיטולין, כל אלה גרמו לתושבי רומא לסלוד ממנו ואף נתנו לו כינויי גנאי בעקבות מראהו כמו: עוגת חתונה, מכונת כתיבה ועוד. 

האנדרטה מציעה גם נקודות תצפית מרהיבות, המאפשרות להעיף מבט על רומא מזווית יוצאת דופן. ניתן לעלות לכיוון האנדרטה וללכת מסביב לתצפית לכיוון רומא העתיקה, אופציה נוספת והיא המומלצת יותר – לעלות במעלית לגג האנדרטה, שם יש תצפית מדהימה על העיר וניתן לראות בה כמעט את כל האתרים החשובים והמפורסמים של העיר רומא.