מסלול מומלץ בבודפשט

היום הראשון

העיר בודפשט מחולקת לשני חלקים על ידי נהר הדנובה החוצה אותה. הצד המערבי נקרא בודה והצד המזרחי נקרא פשט. את היום הראשון לביקורנו בעיר בודפשט נתחיל ברובע החמישי, שנמצא בפשט. ביום זה נבקר במבנים המרשימים ביותר בבודפשט, שחובקים את ההיסטוריה של העם ההונגרי, נלמד על ההיסטוריה של העיר, נכיר את מקימיה ומייסדיה, ונגלה כיצד הוקמה הונגריה. ניגע גם בהיסטוריה של העם היהודי בעיר, נשוטט ברחובות העיר, ונקנח בצפייה בעיר מזווית אחרת.

העיר בודפשט מחולקת לשני חלקים על ידי נהר הדנובה החוצה אותה. הצד המערבי נקרא בודה והצד המזרחי נקרא פשט. את היום הראשון לביקורנו בעיר בודפשט נתחיל ברובע החמישי, שנמצא בפשט. ביום זה נבקר במבנים המרשימים ביותר בבודפשט, שחובקים את ההיסטוריה של העם ההונגרי, נלמד על ההיסטוריה של העיר, נכיר את מקימיה ומייסדיה, ונגלה כיצד הוקמה הונגריה. ניגע גם בהיסטוריה של העם היהודי בעיר, נשוטט ברחובות העיר, ונקנח בצפייה בעיר מזווית אחרת.

Hungarian Parliament Building \ Országház Látogatóközpont

מושבו של הפרלמנט ההונגרי הוא במבנה המפואר ביותר בבודפשט, והגדול ביותר בהונגריה. מהרגע הראשון שמביטים בו, מרגישים את העוצמה של המבנה, ואת הנוכחות הדומיננטית שלו בעיר. הוא מחולק למספר מבני משנה, שבמרכזם המבנה הגבוה ביותר, מעוטר בכיפה אדומה. סביב הכיפה צריחים רבים שמשווים לו מראה של כנסייה או מקום קדוש, והוא ממוקם על שפת נהר הדנובה.

מסלול מומלץ בבודפשט היום הראשון - בניין הפרלמנט ההונגרי עם סירה שטה בנהר הדנובה מלפניו
הפרלמנט נבנה בסגנון אקלקטי, המשלב מספר  סגנונות אדריכליים שונים, ומורכב מהמון רב של פרטים קטנים, שיחד יוצרים…

מראה מרשים ביותר, כמו ציור שככל שמתבוננים בו יותר כך מגלים יותר פרטים ועומק.

את הביקור שלנו נתחיל בכיכר לאיוש קושוט, ששמה ניתן לה על שם אבי האומה ההונגרית, ואחד מראשי הממשלה הראשונים של הונגריה. בכיכר ניצב פסל בולט לזכרו, פסל לבן מוגבה על במה, ובו רואים אותו ביחד עם חברי ממשלתו. במרכז הכיכר נמצא בניין הפרלמנט ההונגרי, שנבנה לכבוד חגיגות המילניום של הונגריה, על ידי האדריכל היהודי אימרה שטיינדל (שלא זכה לראות את בניין הפרלמנט בצורתו הסופית מכיוון שהתעוור שנתיים לפני תום הבנייה). בנייתו החלה בשנת 1885 והסתיימה בשנת 1904. זהו אחד הבניינים המושקעים ביותר בבודפשט, על מנת להשלים את בנייתו נדרשו 1000 עובדים, 40 מיליון לבנים, חצי מיליון אבני חן ו-40 ק"ג זהב. בסיום בנייתו הוא נחשב לבניין הכי יקר באירופה.

budapest-Hungarian-Parliament-Building-day1

לאחר שהתרשמנו מהמראה החיצוני של בית הפרלמנט, הגיע הזמן להתרשם גם מהמראה הפנימי. ניתן להיכנס אליו אך ורק בסיור מודרך (יש גם בעברית). בתוך המבנה יש 691 חדרים, וגולת הכותרת היא הכתר המקורי של אישטוון הראשון מהמאה ה-11, שמוצג מתחת לכיפה המרכזית. הכיפה עצמה מגיעה לגובה של 96 מטרים, מה שהופך את בית הפרלמנט למבנה הגבוה ביותר בבודפשט ביחד עם בזיליקת אישטוון הקדוש. המספר 96 יחזור על עצמו מספר פעמים בבודפשט, ומציין את שנת 896 שבה הגיעו השבטים המדיארים להונגריה, משבטים אלו התפתחה לבסוף הונגריה כמדינה.

כאשר נצא מהבניין נפנה דרומה, בצידו הדרומי של בניין הפרלמנט נמצא פסלו של פרנץ ראקוצי השני [II. Rakoczi Ferenc equestrian statue] רוכב על סוס, נסיך הונגרי שהוביל מרד בתחילת המאה ה-18 נגד שלטון בית הבסבורג (אחד מבתי המלוכה ששלטו באירופה) על מנת להשיג עצמאות להונגריה.

לאחר מכן, נרד במדרגות לכיוון גדת נהר הדנובה, ונעבור ליד פסלו של אטילה ג'וזף [József Attila], אחד המשוררים ההונגרים החשובים ביותר במאה ה-20. גורלו היה מר, הוא סבל מדיכאון ובגיל 32 נדרס על ידי רכבת, מניחים שזו לא הייתה תאונה, אלא התאבדות.

אל היעד הבא

אל היעד הבא

לאחר הביקור בבית הפרלמנט ובכיכר המקיפה אותו, נמשיך אל הנקודה הבאה שלנו. נרד במדרגות היכן שנמצא פסלו של אטילה גוזף לכיוון נהר הדנובה, ולאחריהן נפנה ימינה עד שבצד שמאל שלנו נראה מעבר חציה החוצה את רחוב Antall József rkp. נחצה את הכביש, נפנה שמאלה ונלך על גדות הנהר עד אשר נגיע אל היעד הבא שלנו.

Booking.com

Shoes on the Danube Bank \ Cipők a Duna-parton

אנדרטה עצובה ומרגשת לזכר יהודי בודפשט שנרצחו בשואה. האנדרטה הוקמה בשנת 2005, במלאת 60 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה.

בשנת 1944 עלה לשלטון בהונגריה פרנץ סלשי, מנהיג מפלגת "צלב החץ" האנטישמית, והורה לאנשיו לפגוע ביהודי הונגריה הנותרים.

מסלול מומלץ בבודפשט היום הראשון - אנדרטת הנעליים נעליים על הדנובה
מלבד רציחות של יהודים ברחובות, אנשיו של סלשי היו מציבים את היהודים על הרציפים של שפת הדנובה, וכאשר היו יורים בהם…

הגופות היו נופלות למים ונסחפות בזרם. בשלב מאוחר יותר אף היו קושרים את היהודים אחד לשני ומחברים עליהם משקולות, ובמקום לירות בכולם, היו יורים בחלק מהעומדים והם היו נופלים למים ומפילים איתם את כל השאר, וכך מי שלא נרצח מהירייה היה טובע למוות.

באנדרטה יש 60 זוגות נעליים, כשהן מכוונות כלפי הנהר. ניתן לראות כי יש סוגים רבים ושונים של נעליים – נעלי גברים, נשים ילדים, נעליים פשוטות, מהודרות או נעלי עבודה. המגוון הרחב הוא סמל לכך שהרוצחים לא הבחינו בין היהודים, ולא עניין אותם אם מדובר בילדים, נשים או גברים, הם לא הבדילו בין מעמד גבוה לנמוך, פשוט רצו לחסל את כל היהודים באשר הם.

550,000 מיהודי הונגריה נרצחו בשואה, ומתוכם כ- 100,000 יהודים תושבי בודפשט. יהי זכרם ברוך.

אל היעד הבא

אל היעד הבא

בתום הביקור באנדרטה חשובה זו, נמשיך ללכת על גדות נהר הדנובה לכיוון דרום עד שנגיע לגשר, נעלה במדרגות שמשמאלנו בסופן נפנה ימינה ושוב ימינה ונראה את הגשר.

Széchenyi Chain Bridge \ Széchenyi Lánchíd

גשר זה הינו הגשר הקבוע הראשון שחיבר בין בודה ופשט, הגשר נבנה על ידי האדריכל אדם קלארק ונחנך בשנת 1849. הגשר מעוטר בפסלים של אריות והאגדה מספרת שכאשר הבחין האדריכל כי לא פיסל לשון לאריות, הוא התאבד בקפיצה מהגשר, אז האם לאריות יש לשון?

מסלול מומלץ בבודפשט היום הראשון - גשר השלשלאות

הגשר הופצץ ונחרב בתום מלחמת העולם השנייה בשנת 1945 ונבנה מחדש בשנת 1949.

הגשר מתחיל בצד של בודה בכיכר אדם קלארק ומסתיים…

בכיכר סצ'ני בצד של פשט. בחודשי הקיץ בימי ראשון הגשר סגור למעבר כלי רכב ויש בו מופעי רחוב.

ניתן לעלות על הגשר וללכת עד הצד השני ובחזרה, לראות את סגנון הבנייה, פסלי האריות ונוף העיר מכיוון הנהר.

נחזור לכיכר סצ'ני. בצידה הדרומי של הכיכר נראה את פסלו של פרנץ דיאק [Ferenc Deák], אחד המדינאים הראשונים של הונגריה, ובצידה הצפוני את פסלו של אישטוון סצ'ני  [István Széchenyi] מי שיזם את איחוד הערים בודה ופשט, וביוזמתו נבנה גשר השלשלאות. זוהי הסיבה לשמות השונים של חלקי העיר. מאוחר יותר חוברה לבודפשט עיר נוספת שממוקמת צפונית אליה, ששמה אובודה, וכיום היא חלק אינטגרלי מבודפשט. 

מולנו נראה את ארמון גרשהאם שאמנם כיום הוא בית מלון יוקרתי, אך הוא במקור זהו ארמון משנת 1827, שבמרוצת הזמן נרכש על ידי חברת ביטוח בריטית כנכס נדל״ן מניב.

הפינה של דובי

מומלץ מאוד לעבור על הגשר גם  בשעות הערב, בזמן שאורות הגשר דולקים ובשילוב ההשתקפויות של נהר הדנובה נוצר מחזה מרהיב.

אם זמנכם קצוב, וותרו כעת על העלייה לגשר, וחזרו אליו שוב בשעות הערב, כדי לראות אותו בשיא הדרו.

אל היעד הבא

אל היעד הבא

בצד הצפוני של ארמון גרשהאם נפנה ימינה לרחוב Zrínyi St. כבר בכניסה לרחוב נראה בקצהו הנגדי את בזיליקת אישטוון הקדוש, וככל שנתקרב אליה, מתגלה אלינו יופייה והדרה של הבזיליקה. בדרך נפגוש את פסלו של השוטר השמן. לא צריך להיות חדי עין כדי להבחין שבטנו של השוטר מבריקה. הסיבה לכך היא האגדה שלפיה מי שמשפשף את בטנו של השוטר, מובטח לו מזל טוב באותו היום.

Booking.com

St. Stephen's Basilica \ Szent István Bazilika

הבזיליקה ממוקמת בכיכר מרכזית ורחבת ידיים, והיא הומת אדם ברוב שעות היום. זהו הלב הפועם של בודפשט, שמושך אליו תיירים מכל העולם, ומוקף בבתי קפה, חנויות ומסעדות. בתקופת חג המולד מתקיים שם שוק דוכנים, הופעות ומופע אורות על קיר הבזיליקה.

מסלול מומלץ בבודפשט היום הראשון - בזיליקת אישטוון הקדוש
בנייתו של מבנה מרשים זה ארכה מעל 50 שנים, כאשר בנייתו החלה בשנת 1851, אך הכיפה…

קרסה בשנת 1868 ולאחר מכן הושלמה הבנייה רק בשנת 1905. במהלך שנות הבנייה היו לכנסייה שלושה אדריכלים ראשיים, מכיוון שהשניים הראשונים נפטרו במהלך הבנייה, ורק האדריכל השלישי הצליח להשלים את בניית הכנסייה. אך גם לאחר בנייתה, במלחמת העולם השנייה ניזוקה הכנסייה והפעמון אשר היה ממוקם בצריח נגנב על ידי הנאצים (הפעמון הקיים מומן על ידי הגרמנים כפיצוי). רק ב-1980 החל שיחזורה מחדש וכך היא נראית עד היום.

הפעמון הגדול של הבזיליקה מצלצל פעמיים בשנה בלבד:

  1. ביום אישטוון הקדוש
  2. בסילבסטר 

בשאר הימים צלצולי הפעמונים שמושמעים אלה פעמוני כנסייה קטנים יותר שנמצאים בבזיליקה.

אישטוון הקדוש שעל שמו נקראת הכנסייה היה המלך שהביא את הנצרות להונגריה. עד שנות מלכותו ההונגרים היו פגאנים (האמינו בהרבה אלים), אך אישטוון החליט שההונגרים צריכים לקבל עליהם את הנצרות, ולשם כך הביא את הבישוף גלרט על מנת לנצר את העם ההונגרי, ולכן הוא נקרא אישטוון הקדוש.

בתוך הכנסייה שמורה ידו הימנית של אישטוון הראשון. פעם בשנה ביום אישטוון הקדוש שנחגג ב-20 באוגוסט, מוציאים את היד החנוטה לצעדה מסביב לבזיליקה. כמו כן, בבזיליקה קבור פרנץ פושקאש גדול שחקני הכדורגל ההונגרים בכל הזמנים.

מומלץ מאוד לעלות לנקודת התצפית בכיפת הבזיליקה, אליה ניתן לעלות במעלית או במדרגות (364 מדרגות) למי שבכושר..

מרץ – אוקטובר: 09:00-19:00 נובמבר-פברואר: 09:00-17:00

הפינה של דובי

בכיכר הסמוכה לבזיליקה ישנה גלידריה ייחודית אשר מעצבת את הגלידה בצורת פרח. מומלץ לעצור שם לביקור ולהנות מגלידה טעימה ומיוחדת.

אל היעד הבא

אל היעד הבא

לאחר הביקור בבזיליקה ואחרי שעשינו הפסקת גלידה קצרה, כשאנו עם הגב לבזיליקה נפנה ימינה אל רחוב  Sas u. זה הרחוב שנמצא ממש בתחילת הכיכר שבחזית הבזיליקה. נלך ברחוב זה עד שבצד שמאל שלנו נראה גן מקסים ומיוחד. זוהי הנקודה הבאה שלנו.

אתר נוסף במסלול שהוא לא חובה, אבל חשבנו שאולי יעניין אתכם

מקום קטן וקסום, שכל הקירות והרצפה בו מכוסים בציורי תלת מימד מטורפים. אתם הופכים להיות חלק מהתמונה – מטפסים על הר, מוחבאים בתוך בקבוק על החוף, או שותים קוקטייל בבר. מומלץ להתלבש יפה כי אתם הולכים להצטלם שם המון!

Liberty Square \ Szabadság tér

אחת הכיכרות היפות והמפורסמות ביותר בעיר, ובה פארק עם ספסלים ואזורים מוצלים, מקום נהדר לשבת לנוח או לעשות פיקניק לקראת סוף היום. מעבר לכך, בכיכר ישנן מספר אנדרטאות מעניינות:

אנדרטת הנשר והמלאך – האנדרטה מורכבת משני חלקים, פסלו של המלאך גבריאל, שלפי אמונת ההונגרים הוא המלאך השומר של עמם, והוא מסמל את הונגריה. מעליו ניתן לראות פסל של נשר, שמסמל את גרמניה הנאצית. 

מסלול מומלץ בבודפשט היום הראשון - כיכר החירות
הנשר נראה כאילו הוא צולל לעבר המלאך על מנת להרוג אותו, זהו כביכול תיאור של…

מה שקרה במלחמת העולם השנייה, שגרמניה תקפה את הונגריה. ביקורות רבות נשמעו נגד אנדרטה זו, מאז הקמתה בשנת 2014, בטענה שהאנדרטה נראית כאילו היא מסירה אחריות מממשלת הונגריה, בנוגע לגורל האזרחים היהודים שחיו במדינה בזמן מלחמת העולם השנייה. אבל כפי שכבר ראינו לפני כן, לשלטון ההונגרי היה חלק בגורלם המר של יהודי הונגריה (אנדרטת הנעליים), כלומר האנדרטה לא מייצגת את מה שקרה במציאות.

בתגובה לאנדרטת הנשר והמלאך ובעקבות הביקורות עליה, הוקמה באופן ספונטני אנדרטה אלטרנטיבית מאולתרת על ידי האזרחים, על גדר הפארק הסמוכה, ובה פתקים, אבנים וחפצים אישיים תלויים על חבלים ומספרים את סיפורם של יהודים שחיו בהונגריה בתקופת שואה.

אנדרטת המלחמה הסובייטית – אנדרטה לזכר החיילים הסובייטים שנהרגו במלחמה לשחרור העיר בשנת 1945, ההונגרים חלוקים לגבי אנדרטה זו מכיוון שמצד אחד הם כבשו את הונגריה ורצחו אזרחים הונגרים, ומצד שני, הם אלה ששחררו את העיר מהכיבוש הגרמני. 

על מנת להתמודד עם קונפליקט זה עיריית בודפשט החליטה כי:

  1. בלילה, כל הכיכר מוארת מלבד אנדרטה זו.
  2. מול אנדרטה זו, הציבו פסל של רונלד רייגן שהיה נשיא ארה"ב, והוא זה שדחף לסיום השלטון הקומוניסטי.

זוהי האנדרטה היחידה שנותרה מתקופת השלטון הקומוניסטי.

אל היעד הבא

אל היעד הבא

כשנהנים הזמן עובר מהר, והנה כבר אנו מגיעים לסוף היום שלנו. נשארה לנו עוד תחנה אחת אחרונה – השייט על הנהר. מפארק החירות נצא מאחורי פסלו של רונלד רייגן, נחצה את הכביש ונכנס לרחוב Vécsey u בסופו נפנה שמאלה אל רחוב Vértanúk tere, ובהמשכו נתעקל ימינה. בטח אתם כבר מזהים את כיכר לאיוש קושוט ובית הפרלמנט ההונגרי שביקרנו בהם בתחילת היום. נפנה שמאלה ונעלה על טראם קו מספר 2 עד לתחנה Vigadó tér. בירידה מהטראם נלך לכיוון דרום על שפת הנהר ונגיע אל היעד הבא שלנו. 

אתר נוסף במסלול שהוא לא חובה, אבל חשבנו שאולי יעניין אתכם

לפני מלחמת העולם השנייה, שימש כמשרד של מפעל לייצור זכוכית של משפחת וייס. המבנה צופה בזכוכית במטרה להציג טכניקת בנייה משולבת בזכוכית, ומכאן שמו. במלחמת העולם השנייה קרל לוץ שהיה קונסול שוויץ בבודפשט, השתמש במבנה זה על מנת לתת מחסה ליהודי בודפשט ולהציל אותם. כיום המקום משמש כמוזיאון המתעד את מבצע ההצלה שהוא יזם באותה תקופה.

נחתום את היום הראשון בשייט חוויתי בנהר הדנובה, ונצפה בעיר מנקודת מבט אחרת. הרציפים נמצאים ברחוב Jane Haining rkp בצד של פשט. ישנן מספר חברות שמפעילות סיורי שייט, ברובן מקבלים כוס שתייה במהלך ההפלגה, ומכשיר שמע להדרכה על האתרים שרואים במהלך השייט. מומלץ לבצע את ההפלגה לקראת שעת השקיעה, וכך לראות את העיר גם באור יום, וגם באורות הנדלקים בלילה שזהו מחזה מרהיב בפני עצמו.

מסלול מומלץ בבודפשט היום הראשון - שייט בדנובה